Obowiązkowa segregacja od 01 czerwca 2020 r.
Informujemy, że od dnia 01 czerwca 2020 roku każdy z nas będzie musiał zbierać odpady komunalne w sposób selektywny, z podziałem na następujące frakcje: metale i tworzywa sztuczne, papier, szkło, odpady biodegradowalne, popiół, zmieszane odpady komunalne, stanowiące pozostałości z segregacji.
Na terenie naszej Gminy obowiązuje workowy system zbierania odpadów segregowanych, co oznacza, że mieszkańcy otrzymują worki do selektywnej zbiórki odpadów od firmy odbierającej odpady, w przypadku braku worków lub potrzeby ich większej ilości należy zgłosić się do Urzędu Miasta i Gminy, w celu ich odebrania.
Właściciele nieruchomości są zobowiązani do posiadania na swojej nieruchomości pojemnika na zmieszane odpady komunalne, stanowiące pozostałości z prawidłowo przeprowadzonej segregacji.
Odpady będą odbierane zgodnie z udostępnionym harmonogramem.
W związku z wprowadzeniem obowiązkowej segregacji, konieczne było przeliczenie na nowo dochodów, uzyskiwanych z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i dostosowanie stawki opłaty, zakładając, że wszyscy właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Młynary będą segregowali odpady.
Uchwałą nr XX/132/2020 Rady Miejskiej w Młynarach z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (Dz. Urz. Woj. W-M z 2020 r. poz. 1931) – zostały ustalone nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które będą obowiązywały od 1 czerwca 2020 roku. O wysokości nowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, każdy właściciel nieruchomości zostanie poinformowany pisemnie.
W przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 24,00 zł od osoby.
Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, w przypadku posiadania przydomowego kompostownika będą mogli skorzystać z ulgi w opłacie, która wynosi 1 zł na jednego mieszkańca/miesięcznie.
Właściciele nieruchomości, którzy mają zadeklarowaną selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nie są obowiązani do złożenia nowej deklaracji.
Do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zobowiązani są:
- właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy mieli zadeklarowaną dotychczas nieselektywną zbiórkę odpadów,
- właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy posiadają przydomowy kompostownik i chcieliby skorzystać z ulgi w opłacie, przysługującej z tego tytułu,
- właściciele nieruchomości, których należności zostały naliczone w drodze decyzji,
- właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy wykazali selektywną zbiórkę odpadów,
w celu wykazania prawidłowej liczby pojemników, - właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy dotychczas deklarowali nieselektywną zbiórkę odpadów.
- liczbę mieszkańców gminy, objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,
- odległość gminy od Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych, do której muszą trafić wszystkie odpady zebrane z danej gminy [w przypadku naszej gminy jest nią – Zakład Utylizacji Odpadów sp. z o.o. w Elblągu],
- ilość wytwarzanych i odbieranych odpadów komunalnych w danej gminie,
- rozproszoną zabudowę na terenie gminy.
Gminy porównywalne z naszą Gminą ustaliły następujące stawki:
GMINA |
ODPADY SEGREGOWANE |
STWIERDZONY |
Rychliki |
25,00 zł |
100,00 zł |
Gronowo Elbląskie |
23,00 zł |
46,00 zł |
Tolkmicko |
23,00 zł |
46,00 zł |
Orneta |
26,00 zł |
52,00 zł |