Ogólny schemat procedury kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Młynary
Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 116/2022
Burmistrza Miasta i Gminy Młynary
z dnia 02 grudnia 2022 r.
Ogólny schemat procedury kontroli przestrzegania zasad
i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Młynary
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U.z 2021 r., poz. 162 ze zmianami) organ kontroli zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej ogólny schemat tych procedur kontroli, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162 ze zmianami) kontrole planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe.
Podstawa prawna kontroli:
- Art. 18 ust. 8 oraz art. 183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119
ze zmianami), - Rozdział 5 (art. 45-65) ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
(Dz. U. z 2021 r., poz. 162 ze zmianami).
Zakres przedmiotowy kontroli:
Przestrzeganie określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Przy analizie naruszenia prawa w zakresie składania oświadczeń o wysokości wartości sprzedaży uwzględnia się takie obszary ryzyka jak zawyżenie lub zaniżenie tej wartości. Wskazywać na to może wykazanie w oświadczeniu:
- kwot równych z progiem granicznym dla poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych kwotach, które pozwalają wnosić opłaty w wysokości opłaty podstawowej,
- kwot nie zawierających wartości groszowych,
- nagłego, znacznego spadku wartości sprzedaży (z wyjątkiem sytuacji niezależnych
od przedsiębiorcy).
Zakres podmiotowy kontroli:
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwoleń wydanych przez Burmistrza Miasta i Gminy Młynary.
W szczególności kontrolowane będą punkty sprzedaży alkoholu:
- na które wpływają skargi lub interwencje,
- w których stwierdzono wcześniej nieprawidłowości,
- nowo powstałe punkty sprzedaży,
- wobec których prowadzono postępowanie o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Przy planowaniu kontroli uwzględnia się zapis art. 58 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, zgodnie z którym organ kontroli nie przeprowadza kontroli,
w przypadku gdy ma ona dotyczyć przedmiotu kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą przeprowadzoną przez ten sam organ.
Osoby przeprowadzające kontrolę:
Upoważnieni członkowie Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Młynarach. W razie potrzeby w asyście funkcjonariuszy Policji.
Dokumenty wymagane przez organ kontrolny od przedsiębiorcy podczas kontroli:
- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wraz z aktualną opłatą,
- tytuł prawny do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży,
- faktury zakupu napojów alkoholowych.
Dokumenty sporządzane podczas kontroli:
- Protokół kontrolny,
- Inne(w razie potrzeby).
Analizę należy przeprowadzić raz w roku przed sporządzeniem planu kontroli. Analizę sporządza Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Młynarach. Ustalony na podstawie dokonanej analizy plan kontroli wraz z przeprowadzoną analizą do zatwierdzenia przedstawia się Burmistrzowi Miasta i Gminy Młynary w terminie do dnia 13 grudnia każdego roku.
Zasad powyższych nie stosuje się w przypadku, gdy organ kontroli poweźmie uzasadnione podejrzenie: zagrożenia życia lub zdrowia, popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, innego naruszenia prawnego zakazu lub niedopełnienia prawnego obowiązku.
Inne uwagi:
- pracownicy organu kontrolnego posiadają legitymacje służbowe oraz upoważnienia
do przeprowadzenia kontroli (art. 49 ustawy Prawo przedsiębiorców), - kontrole przeprowadza się po uprzednim pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy
o zamiarze wszczęcia kontroli (za wyjątkiem sytuacji opisanych w art. 48 ust. 11 ustawy Prawo przedsiębiorców), - przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania książki kontroli przedsiębiorcy (art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców) oraz do pisemnego wskazania osoby upoważnionej
do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w razie jego nieobecności
(art. 50 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców), - kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę lub w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innym niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontroli (art. 51 ustawy Prawo przedsiębiorców).