Uchwała Nr IX /46 /2007
Rady Miejskiej w Młynarach
z dnia 15.06.2007r.
w sprawie uchwalenia Programu Przeciwdziałania Narkomanii
dla Miasta i Gminy Młynary na lata 2007 – 2008.
Działając na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.z 2005 r. Nr 179 ,poz. 1485 z późniejszymi zmianami) i art 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Młynarach uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Program Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Młynary
na lata 2007-2008
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od dnia 1 stycznia 2007r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Mariusz Perlejewski
PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
DLA MIASTA I GMINY MŁYNARY
NA LATA 2007-2008
I. Wstęp
Miasto i Gmina Młynary jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii określone w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii jest komplementarny wobec Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 r.
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii został opracowany zgodnie z powyższą ustawą, w oparciu o Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych do roku 2015, oraz:
1. Konwencji o prawach dziecka
Art. 33. (aneks): „Państwa – Strony będą podejmowały wszelkie odpowiednie kroki, w tym ustawodawcze, administracyjne, socjalne oraz środki w dziedzinie oświaty, w celu zapewnienia ochrony dzieci przed nielegalnym używaniem środków narkotycznych i substancji psychotropowych, zgodnie z ich zdefiniowaniem w odpowiednich umowach międzynarodowych oraz w celu zapobiegania wykorzystywaniu dzieci do nielegalnej produkcji tego typu substancji i handlu nimi.”
2. Konstytucji Rzeczpospolitej. Art. 72.
3. Kodeksie postępowania karnego z dnia 6 kwietnia 1997 r. Art. 304.
4. Kodeksie postępowania cywilnego, Art. 572 (Dział II, rozdział 2).
5. Ustawach i rozporządzeniach:
• Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 19991 r. z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz.U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572;)
• Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. – (Dz. U z 2007r. Nr 70, poz. 473)
• Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. Nr 179, poz. 1485).
• Rozporządzeniu MENiS z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. Nr 19 z 2005 r., poz. 167).
6. Programach narodowych i krajowych:
• Narodowym Programie Zdrowia (2006 - 2015)
• Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (2006 - 2010)
• Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii (2006 - 2010)
• Krajowym Programie Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży (2003 - 2008)
• Narodowy Plan Działań na rzecz Dzieci (2004 – 2012)
Przy opracowaniu Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii zostały wykorzystane następujące opracowania:
1. Opracowania własne – dane zebrane od instytucji z terenu miasta i gminy Młynary realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania narkomani,
2. Diagnoza problematyki związanej z narkotykami na terenie Miasta i Gminy Młynary- członkowie komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - listopad 2006 r.
II. Kierunki działań w zakresie przeciwdziałania narkomanii.
Nowa ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. wprowadza następujące zmiany:
• przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy i obejmuje:
1. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem
2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej
3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo- rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych
4. wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii
5. pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego
• zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii środki finansowe pochodzące z dochodów z opłat za koncesję sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych będą wykorzystane również na realizację Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii.
III. Opis problemu – diagnoza
Badania związane z narkotykami zostały przeprowadzone na terenie Szkoły Podstawowej w Młynarach i Szkole Podstawowej w Błudowie wśród 104 uczniów V i VI klas, wśród 208 uczniów Gimnazjum w Młynarach, a także wśród 15 losowo wybranych dorosłych osobach z terenu miasta i gminy Młynary.
Ponad połowa wszystkich badanych uznała, że narkotyki są łatwo dostępnym towarem, ale już tylko 14,7% respondentów potwierdziło, że zna miejsca na terenie gminy, gdzie można kupić narkotyki. Spośród tych osób -3,7% badanych, a byli to uczniowie gimnazjum i osoby dorosłe wskazali szkołę jako miejsce, gdzie można nabyć narkotyki. Oprócz szkoły najczęściej wskazywanym miejscem było osiedle.
Aż 1/3 osób objętych badaniami zna osoby ze swojego otoczenia, które zażywają lub zażywały narkotyki i jak się okazuje w 19,2% przypadkach są to koleżanki/koledzy badanych.
Siłą zmuszanych do brania narkotyków było 3,7% respondentów.
Około 10% spośród ankietowanych przyznało się że w ciągu ostatniego roku miało kontakt z narkotykami, a za ryzykowne zachowanie branie narkotyków uznaje ponad 50% badanych.
Ponad 70% respondentów deklaruje, że wie, gdzie może szukać wsparcia.
Do konfliktu z prawem w związku z braniem narkotyków przyznało się 2,5% ankietowanych.
III.a Opis stanu działań profilaktycznych
Oprócz diagnozy problemów, wytyczających kierunki działania programu należy przedstawić działania, które są zaplanowane i realizowane przez placówki edukacyjne z terenu miasta oraz Świetlicę Środowiskową działającą na terenie Młynar.
Tab.1 Zadania szczegółowe oraz formy działań:
Zadania szczegółowe Formy działania
1.Upowszechnianie wśród uczniów znajomości zachowań asertywnych.
2.Dostarczanie uczniom i ich rodzicom wiedzy nt. konsekwencji używania narkotyków, palenia i picia.
3.Promowanie zdrowego, wolnego od uzależnień stylu życia.
4.Przekazywanie młodzieży alternatywnego wzorca działalności i zachowań. 1.Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych nt. Zagrożeń związanych z uzależnieniami.
2.Przeprowadzenie pedagogizacji rodziców nt. zagrożeń uzależnieniami i profilaktyki uzależnień.
3.Przeprowadzenie lekcji wychowawczych i zajęć warsztatowych związanych z kształtowaniem zachowań asertywnych.
4. Zorganizowanie konkursu wiedzy nt. uzależnień.
5.Udział nauczycieli w formach doskonalenia związanych z uzależnieniami i profilaktyką uzależnień.
6. Tworzenie szerokiej oferty zajęć pozalekcyjnych.
7.Organizowanie wyjazdów szkolnych i klasowych do muzeum, kina, organizowanie rajdów, wycieczek , obozów letnich i zimowych.
Działania Świetlicy Środowiskowej w zakresie profilaktyki uzależnień:
Prowadzone są warsztaty w zakresie:
1. Trening asertywności.
2.Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych.
3. Co mogę zrobić, aby być silnym i zdrowym.
4. Rozpoznajemy substancje trujące.
Z myślą o kształtowaniu zachowań prozdrowotnych na terenie Przedszkola w Młynarach rozpoczęto realizację programu ochrony zdrowia psychicznego
„ Przyjaciele Zippiego”. Program ten ma na celu rozwijanie umiejętności psychospołecznych u małych dzieci, uczy różnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
IV. Cele programu.
Cel strategiczny:
Zmniejszenie liczby nowych przypadków uzależnień.
Cele szczegółowe:
1.Ograniczenie dostępności do narkotyków poprzez akcje Policji przeciw handlarzom narkotyków oraz nadzór nad placówkami oświatowymi.
2.Zwiększenie ofert zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w godzinach pozalekcyjnych, a także w okresach wakacyjnych i dniach wolnych od nauki.
3.Szkolenia i doskonalenie przedstawicieli wybranych zawodów i środowisk wychowawczych w zakresie edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia w tym problematyki zapobiegania narkomanii.
4.Szkolenie rodziców w zakresie dostarczania wiedzy nt zagrożeń jakie niosą ze sobą narkotyki.
5.Animowanie pracy liderów młodzieżowych, wyszukiwanie w środowiskach szkolnych pozytywnych wzorców tzw. liderów, szkolenie ich i oddziaływanie przez nich na grupy rówieśnicze.
V. Zadania i sposoby realizacji celów.
1.Prowadzenie zajęć profilaktyczno – edukacyjnych dla dzieci i młodzieży ( podnoszenie poziomu edukacji i wiedzy na temat uzależnień wśród młodzieży szkolnej)
2.Prowadzenie działalności prewencyjnej; zwalczanie niedozwolonego obrotu środkami odurzającymi – współpraca gminnych szkół z komisariatem policji.
3.Organizowanie zajęć pozalekcyjnych ( zwiększenie ofert zajęć z dziećmi, wydłużenie godzin pracy placówek) mających na celu zwiększenie liczby uczestników, promocję zdrowego trybu życia, rozwijanie aprobowanych i pożądanych zainteresowań uczniów ( świetlica środowiskowa, koła przedmiotowe, zajęcia sportowe, imprezy turystyczne)
4. Wspieranie działań podejmowanych przez organizacje, ośrodki kultury, kluby sportowe i inne w zakresie organizacji imprez sportowych i rozrywkowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających wyraźny cel profilaktyczny, eksponujących zdrowy styl życia.
5. Udział nauczycieli i wychowawców dzieci i młodzieży w różnych formach doskonalenia
- przystąpienie szkół do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
6.Prowadzenie zajęć profilaktycznych dla rodziców – organizowanie warsztatów psychoedukacyjnych.
7. Kształcenie liderów młodzieżowych – organizowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży.
8.Organizowanie wyjazdów socjoterapeutycznych.
VI. Koszty realizacji
Odnosząc się do organizowania zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży większość z nich prowadzona będzie przez przeszkolonych wychowawców i pedagogów zatrudnionych w placówkach edukacyjnych oraz w Świetlicy Środowiskowej.
W razie potrzeby placówki mogą liczyć na pomoc Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pasłęku. Jeśli któraś z placówek zdecyduje się na przeprowadzenie profesjonalnego programu może liczyć na częściowe dofinansowanie ze środków Komisji .
Na realizację form 3 i 4 w czasie ferii zimowych 2.500 zł przeznaczono na dofinansowanie ferii dzieciom z terenu gminy, pochodzącym z rodzin niewydolnych wychowawczo. Ferie zorganizowane będą przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Gminy Młynary.
Kolejne 3000zł.przeznaczone zostały na dofinansowanie obozu sportowego w Zakopanem dla grupy młodzieży z Gimnazjum w Młynarach.
Na wypoczynek letni przeznaczono 5.000 zł. Środki potrzebne na organizację zajęć pozalekcyjnych placówki mogą pozyskiwać poprzez generowanie programów.
Wychowawcy i pedagodzy mogą doskonalić swoje umiejętności wychowawcze i pedagogiczne biorąc udział w formach doskonalenia, które są finansowane z funduszu przeznaczonego na doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Zajęcia profilaktyczne dla rodziców prowadzone będą przez pedagogów oraz przez pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nt.” Jak chronić dziecko przed używkami?”
Na kształcenie liderów młodzieżowych przeznaczono 1.000 zł.
Zajęcia socjoterapeutyczne będą się odbywały w czasie pobytu dzieci
na zorganizowanych formach wypoczynku.
Na drukowanie materiałów i ulotek informacyjnych zaplanowano 300 zł.
Łącznie na realizację programu przeznacza się 11.800 zł..
VII. Kontrola realizacji programu i monitoring
Narzędziami do monitoringu są zapisy w dziennikach zajęć dodatkowych, sprawozdania pedagogów z efektów przeprowadzonych szkoleń oraz osób organizujących wypoczynek oraz sprawozdanie policji nt. sytuacji związanej z zażywaniem i obrotem narkotykami na terenie miasta i gminy Młynary.
VIII. Analiza otrzymanych rezultatów i ewaluacja.
Jeden raz na kwartał na spotkaniu interesariuszy przeanalizowane zostaną narzędzia monitoringu na podstawie których będzie można stwierdzić, czy program realizowany jest zgodnie z zamierzeniami i czy osiąga rezultaty, które były zaplanowane. Na tym etapie określone zostaną korzyści i straty wynikające z realizacji programu. Na koniec realizacji przeprowadzona zostanie ankieta sprawdzająca wśród młodzieży, nauczycieli i rodziców. Jeśli liczba osób eksperymentujących z narkotykami nie wzrośnie będzie to oznaczało, że umiejętności wychowawcze nauczycieli ,wychowawców znacząco wzrosły
a oddziaływania prowadzone w stosunku do młodzieży prowadzone są we właściwym kierunku.
Przeprowadzona zostanie ankieta wśród rodziców, którzy będą brali udział w szkoleniach. Rodzice odpowiedzą na pytanie czy treści zdobyte podczas szkolenia były przydatne, czy w praktyce skorzystali z treści oferowanych przez program, czego w programie zabrakło. Wychowawcy odpowiedzą na pytanie w jaki sposób uczestnictwo dzieci w zajęciach socjoterapeutycznych wpłynęło na ich zachowanie.
IX. Modyfikacja programu
W razie potrzeby w programie zostaną wprowadzone stosowne zmiany
zgodnie z potrzebami wynikającymi z aktualnych potrzeb.